Mobiliteits projecten tijdlijn

Werkagenda korte termijn

Breng de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag:
  • Nadrukkelijke overgang markeren naar 50 km/h. Hierdoor wordt het voor de weggebruiker duidelijk dat bedrijventerrein Lage Weide een 50 km/h gebied is. Denk aan grote portalen bij de toegangswegen en markering op het wegdek.
  • Goede bewegwijzering naar publiek aantrekkende locaties, denk bijvoorbeeld aan De Fabrique. Goede bewegwijzering leidt ertoe dat mensen niet onzeker of geïrriteerd raken en rustiger gaan rijden.
  • Gedragscampagnes: laat werknemers op het bedrijventerrein zelf ervaren wat de risico’s van hoge snelheden zijn. Denk hierbij aan het tonen van dronebeelden van specifieke onveilige situaties op het bedrijventerrein; inzet van rijsimulator om consequenties van te hoge snelheid te laten ervaren.
  • Inrichting bedrijventerrein Lage Weide aanpassen middels “Natuurlijk Sturen”. Natuurlijk Sturen is een methodiek om de omgeving op zo’n manier aan te kleden, zodat het de gewenste snelheid onbewust afdwingt. Denk aan wegen optisch versmallen, meer prikkels geven langs de weg en het gebruik van natuurlijk elementen. Bijkomend effect is dat fietsen aantrekkelijker wordt, en dat dit tevens p200325a.Hoofdrapport.Kwantitatief Onderzoek Verkeersveiligheids- & Bereikbaarheidsproblematiek Lage Weide.definitief.pdfkansen biedt om de biodiversiteit te vergroten.

 

Er is een concrete set van:
  • 9 black spots
  • 3 onveilige wegvakken
  • 5 overige onveilige situaties geïdentificeerd. Niets staat in de weg om deze problematische verkeersveiligheidssituaties te verbeteren.

Creëer gunstige voorwaarden voor de overstap van auto naar de fiets:
  • Fietspadverlichting opwaarderen. Op veel plekken wordt het fietspad “meeverlicht”. Dat betekent dat het fietspad geen eigen verlichting heeft. Dit leidt tot sociale onveiligheid, mensen voelen zich er minder prettig op en gaan daardoor niet fietsen. Goede verlichting stimuleert het fietsgebruik.
  • Fietspadonderhoud opwaarderen. Bladeren en viezigheid op het fietspad leidt tot potentieel onveilige situaties. Een goed onderhouden fietsnetwerk stimuleert fietsgebruik.

Stimuleren van gebruik andere vervoersmiddelen door:
  • Shuttle dienst (besloten vervoer ipv openbaar vervoer) inzetten bij wisseling van de shifts. Dit kan bijvoorbeeld in samenspraak tussen de concessieverlener, de concessiehouder en de belanghebbende ondernemers. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in samenwerking met grote bedrijven in de Rotterdamse haven zo’n shuttledienst ingericht voor werknemers, waardoor er minder autobewegingen zijn.
  • Verbeter de OV-bereikbaarheid vanaf station Leidsche Rijn. Dit station ligt vlakbij bedrijventerrein Lage Weide, maar de verbinding is van slechte kwaliteit en sociaal onveilig.
  • Overbrug de ‘last mile’ tussen OV-halte en eindbestemming. Zet eenvoudige leenfietsen neer bij NS-stations en de bushaltes. Breng de zorg voor redistributie en onderhoud van deze fietsen onder bij het UW-bedrijf te Lage Weide.

 

Shuttledienst halverwege 20e eeuw

Afstemming werktijden op piekbelastingen (na 18:00 uur lost het fileprobleem snel op):

De avondspits is kort en hevig. Na 18:00 uur lost de file ter hoogte van de oprit A2 richting tunnel zich snel op. Het verruimen van kantoortijden biedt forensen de mogelijkheid om ‘achter de file aan te rijden’. ‘Voor de spits uit rijden’ daarentegen verergert de fileproblematiek juist.

Optimalisatie verkeerslichten Atoomweg-Lage Weideviaduct en Lage Weideviaduct-A2

Verruiming van de ‘groentijden’ van deze verkeerslichten heeft een forse vermindering van de wachttijden voor auto’s richting A2-tunnel tot gevolg, en leidt slechts tot een zeer beperkte toename van de reistijd van het verkeer op de A2.

Werkagenda middellange termijn

  • Eenrichtingscircuit instellen. Door straten maar in één richting toegankelijk te maken wordt de verkeersstroom overzichtelijker. Dit leidt tot minder conflictpunten en een veiligere verkeerssituatie.
  • Otto Hahnweg afsluiten vanaf Atoomweg. De Otto Hahnweg is zowel inrijdend als uitrijdend een onveilig punt. Inrijdend verkeer komt met hoge snelheid aan, moet een tweerichtingenfietspad oversteken en rekening houden met geparkeerde voertuigen. Uitrijdend verkeer richting de A2 moet rekening houden met fietsers in 2 richtingen en 2 rijbanen met 2 rijstroken oversteken.
  • Doorsteek Niels Bohrweg afsluiten. De oversteek Niels Bohrweg is een verkeersonveilig punt (veel ongevallen) en belemmert de doorstroming (opstelruimte in de middenberm is beperkt). Door het afsluiten van deze doorsteek verbetert de situatie op dit punt. Hiervoor moet wel een alternatief worden geboden.
  • Rotonde of verkeerslichten bij kruispunt Atoomweg - Bariumweg of Atoomweg - Savannahweg. In combinatie met het afsluiten van doorsteken op de Atoomweg zorgt een dergelijke voorziening ervoor dat verkeer kan veranderen van rijrichting. Daarbij zorgt het ook voor dat voor verkeer vanuit de zijstraten het makkelijker wordt om in te voegen.

  • De infrastructuur en de (sociale) veiligheid dient op orde te zijn. Dit bevat de verlichting en onderhoud, maar ook de realisatie van de missing links.

  • Vervolgens kan in samenspraak met de bedrijven stimuleringscampagnes gestart worden om mensen meer op de fiets te krijgen. Het potentieel hiervoor is groot. Binnen een half uur reistijd met fiets en/of openbaar vervoer is een gebied bereikbaar waarbinnen minstens 50% van de autoritten vandaan komen.    

Op dit moment staan vrachtauto’s en trailers op diverse ongewenste plaatsen geparkeerd. Door het inrichten van een parkeerterrein voor vrachtauto’s kan de overlast uit de straten op het bedrijventerrein worden geweerd en kunnen trailers op een daarvoor bestemde locatie worden geparkeerd. Suggesties voor een mogelijke truckparking zijn: Isotopenweg noordzijde, Reactorweg langs A2, Atoomweg, oostelijk deel.

 

Vanuit Lage Weide kan verkeer de A2 op rijden via de opritten 6 en 7. Een dynamische route verwijzing geeft aan wat de actuele wachttijden zijn bij beide opritten. Verkeer kan zo voor die oprit kiezen waar de wachttijd het kortst is.

Onderzoek moet uitwijzen of de inzet van incidentmanagement op en rond het knooppunt Oudenrijn verder kan worden verbeterd, zodat de doorstroming in zijn geheel verbetert.

Het plaatsen van ‘verkeerslichten’ op de A2 kan de tunnelproblematiek verminderen, maar niet oplossen.

Het ‘afkruisen’ van een rijstrook vindt dan plaats voorafgaand aan oprit 7 (ipv na het invoegen van het verkeer van oprit 7). Dit zorgt voor een soepeler invoegen van het verkeer op de regiobaan en leidt tot een betere doorstroming.

 

Gebied bereikbaar binnen 30 minuten met de fiets en/of OV vanaf de Niels Bohrweg.

Werkagenda lange termijn

Indien het veiligheidsniveau in de tunnel kan worden verbeterd, dan kan het tunnelregime worden versoepeld.

Deze structurele oplossing zorgt er voor dat het bereikbaarheidsprobleem van Lage Weide ophoudt te bestaan.

Gerealiseerd

Presentatie onderzoeksrapport

Ruim 40 procent van het autoverkeer met bestemming Lage Weide...

Read More20 april 2020

Webinar over Thuiswerken

Vanwege de corona-uitbraak werkten veel mensen thuis. En ook nu...

Read More14 april 2020

Start onderzoek Mobiliteit Lage Weide

Parkmanagement Lage Weide geeft opdracht aan Strukton Civiel/Van Rens mobiliteit...

Read More1 november 2019