Een bereikbaar Lage Weide

dat doen we sámen!

Lage Weide is ideaal gelegen in midden Nederland. Dichtbij diverse snelwegen, op een halfuurtje rijden vanaf luchthaven Schiphol en op een steenworp afstand van economische hotspots Utrecht en Stichtse Vecht. En met als belangrijk pluspunt dat Lage Weide bereikbaar is via de weg, het spoor en over het water.

Het is cruciaal dat het bedrijventerrein goed bereikbaar blijft voor werknemers, klanten en transportbedrijven. Filedruk, wegwerkzaamheden en afsluitingen van op- en afritten kunnen de bereikbaarheid bedreigen. Bereikbaarheid is dan ook een blijvend belangrijk aandachtspunt voor ons. Op deze pagina lees je welke acties wij hiertoe ondernemen en wat je zelf kunt doen.

Doe de mobiliteitsscan!

Welke woon-werkritten maken jouw werknemers en waar liggen verbeterkansen? De mobiliteitsscan van Goedopweg maakt het duidelijk!

  • De scan geeft inzicht in het woon-werkverkeer binnen jouw bedrijf via dashboards en kaartweergave.
  • Ook krijg je inzicht in gebiedsgewijze maatregelen. Denk hierbij aan dit soort vraagstukken: ‘Als de Demkabrug, fietspaden en/of OV-bereikbaarheid worden verbeterd, wat is dan het potentieel aan fietsers of OV-reizigers dat hiermee beïnvloed wordt?’
  • Goed Op Weg verwerkt deze data samen met Parkmanagement Lage Weide, zodat wij inzage krijgen in het totaal aantal verkeersbewegingen op Lage Weide. Dus ben jij ondernemer op Lage Weide? Doe dan vooral mee!

Verkeersveiligheid

Parkmanagement Lage Weide en Goedopweg hebben een campagne Verkeersveiligheid Lage Weide gelanceerd. De campagne bestaat uit een gedragscampagne en uit maatregelen die moeten bereiken dat er rustiger gereden wordt, met onder meer een pilotstraat op de Atoomweg.

Tien betrokken bestuurders uit overheid en bedrijfsleven tekenden ook een intentieverklaring voor verdere samenwerking en verbeteringen in de toekomst.

Lees meer op lageweide.nl/veilig-naar-ons-werk/

Onderzoek naar bereikbaarheid en verkeersveiligheid

Strukton heeft onderzoek voor ons gedaan naar de bereikbaarheid van Lage Weide. In het onderzoeksrapport worden aanbevelingen gedaan voor drie met elkaar samenhangende thema’s: verkeersveiligheid op Lage Weide, verkeerscirculatie op het terrein zelf (interne bereikbaarheid) en externe bereikbaarheid. Strukton komt tot twee belangrijke conclusies en oplossingrichtingen:

Pak vaker de fiets

40 procent van het autoverkeer met bestemming Lage Weide komt uit een straal van 5 kilometer rondom het bedrijventerrein. Dat is een goed fietsbare afstand. Daarom is nu het moment aangebroken om werknemers van bedrijven op Lage Weide de fiets te laten pakken. Hiervoor is een samenhangend pakket van maatregelen nodig. In het fietsroutenetwerk ontbreken een paar belangrijke schakels en daardoor gebeuren er nog te veel ongelukken. Daarnaast is er betere straatverlichting nodig, een goede oplossing voor vrachtauto’s die een parkeerplek zoeken en nog een aantal zaken. Daarbij zijn de hulp van de Gemeente Utrecht en andere wegbeheerders hard nodig.

Zorg voor meer snelwegcapaciteit

Er is geen eenvoudige oplossing voor de structurele files vanaf Lage Weide naar de tunnelbuis op A2 in de avondspits. Het netwerk van snelwegen rondom Utrecht kan de grote hoeveelheden verkeer van de A2 naar de A12 op knooppunt Oudenrijn in de komende jaren niet aan. Maar tijdens de coronacrisis is zichtbaar geworden hoe belangrijk een vitaal bedrijventerrein met distributiecentra voor levensmiddelen en andere dagelijkse voorzieningen is. Daarom pleit ILW Parkmanagement Lage Weide ervoor, dat de Gemeente en Provincie in de toekomst meer meewerken aan plannen om snelwegen aan te leggen en te verbreden. Regeren is vooruitzien!

Parkmanagement: het draait om kwaliteit

Dankzij parkmanagement behouden en verbeteren we de kwaliteit van ons bedrijventerrein. We hebben het dan vooral over de kwaliteit van de openbare ruimte. Zo blijft het vastgoed waardevast, realiseren we kostenbesparing en werken we aan een betere bereikbaarheid.  

Hoe zorgt Parkmanagement voor betere bereikbaarheid?

We werken aan een betere verkeersveiligheid en een beter bereikbaar Lage Weide voor werknemers, transporteurs en alle andere gebruikers van het terrein. Daaronder vallen ook parkeerzaken, logistiek en vervoer over spoor en water. Actuele voorbeelden hiervan zijn de verkeersplannen in Stichtse Vecht of de staat van de Demkabrug.

Wilt u hierover in gesprek of loopt u tegen bereikbaarheidsproblemen aan? Mail naar info@lageweide.nl of bel 06 17 45 34 90.

Acties bereikbaarheid: blijf op de hoogte!

Meer weten over onze aanpak voor een bereikbaar Lage Weide? Kijk op www.lageweide.nl/bereikbaarheid/mobiliteits-projecten/ voor een actueel overzicht!

Behaalde resultaten 2023

Deelfietsensysteem Lage Weide
  • In juni is het deelfietsensysteem Lage Weide van start gegaan, met in het eerste jaar al 10.000 ritten.
Lancering eerste Hulp bij Mobiliteit
  • In 2023 is naast de al bestaande Goedopweg Mobiliteitscan, de Eerste Hulp Bij Mobiliteit (EHBM) gelanceerd. Een handige tool voor direct en gericht advies voor een duurzamer mobiliteitsbeleid, inclusief kant en klare beleidsteksten. Daarmee hebben we in totaal 46 werkgevers samen met Goedopweg ondersteund in maatregelen en beleid en hebben we ze geholpen aan inzicht om in actie te komen.
Lobby betere fietsbereikbaarheid en - veiligheid
  • Er is een haalbaarheidsonderzoek voor de Niels Bohrweg gepresenteerd en wordt nu bekeken welke van de verschillende varianten haalbaar zijn voor een definitieve verbetering. Daarnaast is ook de ontwikkeling van andere infrastructurele verbeteracties in 2023 opgestart. Met de planning van de toekomstige truckparking i.c.m. het museumdepot hebben we ook afspraken kunnen maken over een infrastructurele verbetering van de Rutherfordweg in de nabije toekomst. 

Demkabrug
  • Voor de verbreding van de Demkabrug zijn verschillende mogelijkheden door de gemeente Utrecht onderzocht. In combinatie met de Dom-tot-Damroute wordt de financiering hiervoor ook buiten Utrecht gezocht. Alle partners met belang voor de verbreding zijn in beeld gebracht, begin 2024 presenteert de gemeente een lobbystrategie om financiering te vinden.

Voorbereiding venstertijden vrachtauto's
  • De venstertijdenregeling voor truckparking in het gebied rondom de Savannahweg staat in de steigers om in 2024 uitgerold te kunnen worden.

Fietscampagne

Goede voornemens 2024

Shuttlebus vervoer

Een shuttlebus verbinding organiseren voor werknemers op Lage Weide. Inventariseren geïnteresseerde werkgevers, dienstregeling samenstellen, aanbieder selecteren, promoten en starten busverbinding, evalueren en follow-up organiseren

Werkgeversaanpak
  • 10 werkgevers advies en steun gegeven
Infrastructuur
  • 2 knelpunten aangepakt
Elektrificeren goederenvervoer
  • Elektrificeren goederenvervoer: diverse (logistieke) bedrijven stappen over van fossiele brandstoffen naar elektriciteit. Hiervoor is een passende infrastructuur nodig. Daar werken we aan mee.

  • Inventariseren huidige en toekomstige laadbehoefte en -beschikbaarheid, met betrokken partijen oplossingsrichtingen bepalen tussen verschil vraag en aanbod. Vervolgens uitwerken kansrijke opties.
Meewerken aan modal shift
  • Deelnemen aan 1 regionale samenwerking

Samenwerking logistieke dienstverleners
  • Onderlinge kennisuitwisseling versterkt bij 10 deelnemers