Chips, met de C van complex

Met een zak chips op de bank bijkomen van de werkweek, dat komt je vast bekend voor. Maar wat is er nodig om die zak chips bij jou thuis te krijgen? Het complete proces, van zaadje tot zak, neemt wel 5 jaar in beslag!

PepsiCo is het bedrijf achter vele zakken chips van merken als Lay’s® en Doritos®  en daarnaast ook van vele bekende frisdranken (Pepsi®, 7Up®, Gatorade®) en andere voedingsmiddelen (zoals Quaker ontbijt granen en Duyvis nootjes). En het epicentrum van alle activiteiten van PepsiCo Nederland; dat ligt op Lage Weide.

Domino-effect

“Het is leuk om achter elk product te zien wat er nodig is om het uiteindelijk op de juiste manier in de supermarkt te krijgen,” vertelt Iris Koning, Talent Manager van PepsiCo Nederland. “Bekende lokale en wereldwijde merken komen bij ons vandaan, maar de naam PepsiCo zal bij de meeste mensen geen belletje doen rinkelen. Een bewuste keuze, omdat we per merk aparte marketing doen. Hiermee spreken we per merk andere doelgroepen aan wat de naamsbekendheid van de producten ten goede komt. Alleen in de kleine lettertjes zullen de mensen de naam PepsiCo terug kunnen lezen.”

Een zak chips produceren is complexer dan je denkt. Zo duurt het proces van een zaadje planten tot een zak chips 5 jaar (!). “Ons hoofdkantoor in Nederland staat op Lage Weide maar voor de productie hebben we fabrieken door heel het land. Samenwerking en afstemming is essentieel om alles gestroomlijnd te laten lopen. Om een klein beeld te geven; voor een zak chips begint het met het telen van de perfecte aardappel, dan gaat het richting de fabriek waarbij de productie start en aan alle eisen moet worden voldaan. Dan gaat het commerciële team een strategie bedenken voordat de zakken gedrukt naar de supermarkten vervoerd kunnen worden. Dit hele proces hangt met elkaar samen, als een domino-effect. Als er ergens iets verandert, intern of extern, heeft dat invloed op de hele keten.”

Make, Move, Sell

Die keten is bij PepsiCo opgedeeld in drie takken, die met elkaar voor het hele proces zorgen. “Allereerst hebben we de commerciële tak. Deze is verantwoordelijk voor de verkoop, maar ook het analyseren van de ‘consumer behaviour’, het gedrag van de consument. Zij onderzoeken daarmee welke producten we in welke winkels verkopen,” vertelt Iris. “De tweede tak is enorm breed, de Supply Chain afdeling. Daar gebruiken we het principe ‘make, move, sell’, waarbij ‘make’ de productie van de chips in de fabrieken is. ‘Move’ is de hele logistiek, van de voorraad en packaging tot de planning. ‘Sell’ is het verkopen van de producten, waarbij PepsiCo nooit direct het product verkoopt. Dit gebeurt altijd via externe partners, zoals supermarkten, tankstations en webshops.”

Dat alles tussen ‘make’ en ‘sell’ samenhangt onderstreept Iris met een voorbeeld; “We hebben bijvoorbeeld recentelijk onze verpakkingen (van chips) verkleind vanuit een duurzamer oogpunt. Dit lijkt een kleine aanpassing, maar je kan je voorstellen dat alle instellingen daardoor moeten worden aangepast.” Ook staat er op de producten van PepsiCo veel seizoensmarketing, zoals sportevenementen. “Zodra deze toernooien voorbij zijn zullen de zakken chips ook moeten worden aangepast.”

Diversiteit + inclusiviteit = toegankelijkheid

De vestiging op Lage Weide is onderdeel van het internationale PepsiCo en dat biedt mooie kansen voor internationale werknemers. Met Engels als voertaal is PepsiCo Nederland een erg toegankelijk bedrijf om voor te werken en de diversiteit is dan ook groot. Engels als voertaal is ook inclusiever en dat is iets waar PepsiCo voor staat. “We willen geen deuren sluiten door een eventuele taalbarrière, dus kiezen we ervoor om Engels als voertaal te hebben. We stellen ons als bedrijf open voor diverse nationaliteiten, zo hebben we werknemers uit Verenigd Koninkrijk, Rusland, Tsjechië, Roemenië en bijvoorbeeld Libanon. Ook internationale studenten die hier werken of studeren en in Utrecht blijven hangen zijn meer dan welkom om hun carrière te vervolgen bij PepsiCo.”

Het samenbrengen van verschillende culturele achtergronden, maar ook gelijke kansen voor minderheidsgroepen staat hoog op de agenda bij PepsiCo. “Ik ben er trots op dat dit bij PepsiCo belangrijk is, naast de verkoop van onze producten. Zo hebben we een Diversity & Inclusion project groep die bestaat uit medewerkers van alle afdelingen, hebben we recent bij Diversiteit in Bedrijf  een intentie verklaring ondertekend en vieren we ook elk jaar International Womens’ Day, dat vinden we enorm belangrijk.” Alle ‘hokjes’ komen samen en iedereen voelt zich vrij.

Naast dat diversiteit bij PepsiCo belangrijk is en zich dat uit door de verschillende nationaliteiten van medewerkers, kenmerkt duurzaamheid het bedrijf ook. “Een positieve impact maken op de aarde, bewuste keuzes maken in onze processen en bijvoorbeeld grotendeels Nederlandse aardappels van Nederlandse telers kiezen voor onze chips. Daarmee dragen we bij aan de opbouw van een duurzamer voedselsysteem.”

Mooie én complexe processen dus. Georganiseerd met een internationaal team in het hart van Lage Weide.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin