Woon-werkverkeer in de anderhalve meter economie

Wat doe je als werkgever?

Als goed werkgever tref je zo lang als er nog geen echte oplossing is – een vaccin bijvoorbeeld – maatregelen om je medewerkers zo min mogelijk bloot te stellen aan het coronavirus. Je kantoor laat je regelmatig schoonmaken, je kijkt kritisch naar grote bijeenkomsten en je geeft instructie over hygiëne en het inmiddels bekende niezen in je elleboog. Maar wat doe je met het infectiegevaar tijdens de woon-werkritten en zakelijke reizen van je medewerkers?

Jos Hollestelle, expert op gebied van zakelijke mobiliteit bij Syndesmo, was in het verleden ook actief voor bedrijventerrein Lage Weide. Voor VerkeersNet.nl werkte hij de volgende drie scenario’s uit:

  1. Accepteren
  2. Reduceren
  3. Minimaliseren

 

  1. Accepteren

Zoals het RIVM stelt: De meeste overdracht van ziekteverwekkers vindt plaats thuis en op de werkplek. De invloed van het gekozen vervoermiddel is waarschijnlijk gering, helemaal bij reizen van minder dan 30 minuten. Je kiest er daardoor voor om niet actief te sturen op de manier van reizen van je medewerkers. “Er zullen medewerkers besmet raken”, zeg je. “Dat kun je immers niet uitsluiten en anders worden ze toch wel ziek in de supermarkt of op een verjaardag.”

  1. Reduceren

Om de kans op infecties te reduceren, bied je medewerkers mogelijkheden om de drukke OV-reis te ontlopen. Dit is stimulerend en niet sturend; je medewerkers mogen met het openbaar vervoer blijven reizen. Maatregelen die bij dit scenario horen zijn bijvoorbeeld:

  • Je reduceert het aantal woon-werkritten door thuiswerken en videovergaderen te blijven stimuleren (je medewerkers zijn dit immers al maanden gewend);
  • Je stimuleert en faciliteert het reizen per (elektrische) fiets of speed pedelec. Je gaat bijvoorbeeld een leaseconstructie aan met een van de vele e-bike-leasebedrijven voor een periode van zo’n twee jaar. Daarnaast faciliteer je in deelfietsen voor zakelijke afspraken;
  • Je strikte parkeerbeleid stel je wat bij; je faciliteert meer medewerkers om te reizen met hun eigen auto. Al botst dit met je ambities op duurzaamheid. Daarnaast zoek je naar mogelijkheden om te parkeren op afstand. Het natransport faciliteer je met fietsen (park + bike);
  • Je maakt het tijdelijk mogelijk dat je medewerkers 1e klasse mogen reizen in het openbaar vervoer om zo de grootste drukte in de 2e klasse te ontlopen;
  • Je faciliteert het gebruik van de OV-fiets (of een andere aanbieder) voor het natransport van station naar kantoor. Je geeft je medewerkers ontsmettingsmiddel mee voor de handvatten;
  • Je stimuleert medewerkers die van het openbaar vervoer afhankelijk zijn om buiten de spits te reizen. Fysieke vergaderingen vinden dan ook uitsluitend plaats tussen 10:30 en 15:00 uur.
  1. Minimaliseren

Je neemt geen risico’s. Reizen per openbaar vervoer verbied je. Een drastische maatregel met vergaande consequenties. Een deel van je medewerkers is er afhankelijk van. Hen zul je van een alternatief moeten voorzien. Daarnaast zul je door de groei van het aantal autoreizigers je parkeervoorziening tijdelijk moeten uitbreiden. Een kostbare aangelegenheid. Maatregelen en flankerende acties die bij dit scenario horen zijn bijvoorbeeld:

  • Je verbiedt het reizen per openbaar vervoer;
  • Je stelt een maximum aan het aantal kantoordagen per medewerker per week en faciliteert thuiswerken goed;
  • Medewerkers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer mogen per taxi reizen. Dit koop je collectief in bij een taxi-bedrijf;
  • Je faciliteert het reizen per (elektrische) fiets of speed pedelec. Je gaat een leaseconstructie aan met een van de vele e-bike-leasebedrijven voor een periode van zo’n twee jaar. Daarnaast heb je deelfietsen voor zakelijke afspraken;
  • Je faciliteert meer medewerkers om te reizen met hun eigen auto en huurt parkeerplaatsen bij. Daarnaast zoek je naar mogelijkheden om te parkeren op afstand. Het natransport faciliteer je met fietsen (park + bike).

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Daarnaast is hier ook een interessant vervolgartikel beschikbaar.

Beide artikelen zijn geschreven door Jan Pieter Rottier, redacteur van VerkeersNet.nl.