Hybride werken – niet afwachten, maar nu aan de slag
Dinsdag 12 oktober was de drukste ochtendspits in anderhalf jaar met 759 kilometer file een feit. Op dezelfde dag bleek uit onderzoek van I&O Research dat het merendeel van de Nederlandse werknemers (56%) een combinatie zoekt van enkele dagen thuiswerken en enkele dagen op de werkplek – oftewel hybride werken. Dit is in lijn met de uitkomsten uit eerdere onderzoeken, o.a. van Moneypenny in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en Open Universiteit waaruit keer op keer blijkt dat hybride werken vanuit werknemersperspectief een blijvertje is. En toch… op dinsdagochtend waren er dus weer een heleboel mensen tegelijkertijd in de spits op weg naar hun werkplek.
Na 18 maanden grotendeels thuiswerken is het niet verbazend dat mensen ernaar snakken om weer wat vaker collega’s te zien. Verbinding in teams was iets waar mensen zich terecht om maakten. Maar liefst ¾ van de deelnemers aan het Moneypenny onderzoek misten face-to-face en informele contacten met collega’s. Nu we weer (meer) naar kantoor mogen, is de behoefte aan een contactinhaalslag met collega’s heel begrijpelijk. Uit het I&O Research onderzoek blijken ook andere elementen een subtiele rol te spelen bij het teruggaan naar kantoor – zoals zichtbaarheid en carrièreperspectieven. Daar zit een addertje onder het gras. Als we nu massaal kiezen om weer het grootste deel van onze werkweek naar kantoor te gaan, is dat binnen enkele maanden opnieuw de norm in veel organisaties.
Dit is hét moment om actief aan de slag te gaan met hybride werken. Het kan vanuit coronaperspectief en het sluit aan bij de wensen van (potentiële) werknemers in een (zeer) krappe arbeidsmarkt. Veel organisaties zijn op zoek naar nieuwe werkpatronen en bijbehorende richtlijnen. Volgens I&O Research heeft 42% van de organisaties al helder hoe hybride werken vorm gaat krijgen. Dat betekent dat bijna 6 (!) op de 10 organisaties nog niet zover zijn en hybride werken op zijn beloop laten.
In de praktijk hoor ik vaak dat patronen “organisch moeten ontstaan” of dat we “bottom-up wel een nieuwe werkwijze vinden”. Dat is een gemiste kans. In de afgelopen anderhalf jaar hebben we veel geleerd over de voordelen en rafelrandjes van thuiswerken. Als organisatie helpt het om nu actief aan de slag te gaan met wat je wilt behouden uit deze periode en hoe werken en samenwerken er in de toekomst uitziet. Dat biedt een aantal voordelen: je definieert met elkaar wat past bij jullie organisatie, je biedt duidelijkheid aan huidige en toekomstige medewerkers en je kunt patronen bijsturen voor ze opnieuw ingesleten zijn. Alle reden dus om nu aan de slag te gaan als je dat nog niet gedaan hebt.
Dat hoef je als werkgever niet alleen te doen. Thuiswerkexpert Moneypenny kan je daar laagdrempelig bij helpen op basis van 21 jaar ervaring. Voor werkgevers in de provincie Utrecht met 50 of meer medewerkers is er samen met mobiliteitsexpert Goedopweg een heel mooi aanbod – een kosteloos steuntje in de rug om thuiswerken en hybride werken in te bedden in jouw organisatie. Meer weten? Plan geheel vrijblijvend een korte afspraak met mij om te sparren over jouw situatie.
Susan Smulders | Thuiswerkexpert | Moneypenny