EDG: Van distributiecentrum naar fullservice mediabedrijf

Mevrouw Pot is directeur van een basisschool in Apeldoorn. Het gratis vakblad ‘PrimaOnderwijs’ vindt ze inspirerend en verrassend. Ze krijgt regelmatig op maat gesneden informatie in haar mailbox waar ze echt blij van wordt. En ze maakt jaarlijks gebruik van het 4 en 5 mei Denkboek[1]. De leraren en leerlingen waren daarnaast enthousiast over het tijdschrift Donald Duck dat bij de lessenserie ‘Digitaal leren’ hoort. Maar van EDG heeft ze nog nooit gehoord.

 

Transformatie

Het toonaangevende mediabedrijf EDG Media heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende transformatie ondergaan, die gelijk loopt aan verschillende innovaties op Lage Weide.

  • Van papier naar digitaal
  • Van ‘plat transport’ naar ‘value added logistics’
  • Van eendimensionaal zakendoen naar innovatief dataplatform

 

Zo’n twintig jaar geleden vestigde EDG Media zich aan de Niels Bohrweg op bedrijventerrein Lage Weide. Toentertijd was het een distributiecentrum (EDG staat voor Educatie Distributie Groep, red.) voor allerlei onderwijsmaterialen. In de loop der jaren is EDG zich steeds meer gaan richten op marketingcampagnes, met een succesvol fullservice mediabedrijf tot gevolg. Jan-Jaap Boekel, directeur van EDG Media, stelt dat de transformatie van een distributiebedrijf naar een toonaangevend mediabedrijf parallel loopt met de ontwikkelingen van andere bedrijven op Lage Weide. Ook daar zie je een trend van upgrading in de waardeketen door online dienstverlening. Zijn plan voor de toekomst is om verder te ontwikkelen op het gebied van e-commerce en te werken aan de digitalisering van informatievoorziening.

 

Donald Duck

EDG Media specialiseert zich in communicatie naar onderwijsprofessionals, leerlingen en hun ouders in zowel het basis-, als het voortgezet onderwijs en het MBO. Daarnaast ontwikkelen ze zelf lesmaterialen voor invloedrijke partners zoals het ministerie van Onderwijs, WNF, het Klokhuis, NTR SchoolTV en Donald Duck. Bovendien heeft EDG de marketing skills beschikbaar om deze materialen bij de juiste personen te brengen op het juiste moment op de juiste plaats.

 

Mediamix

Door middel van op maat gemaakte campagnes weet EDG de juiste onderwijsdoelgroep te bereiken. Hiervoor gebruiken zij een mix van verschillende mediakanalen en brengen zij het tijdschrift PrimaOnderwijs uit, waarmee onderwijsprofessionals op de hoogte blijven van ontwikkelingen en inspiratie krijgen voor nieuwe lessen en methodes. Daarnaast verzorgt EDG sinds 2013 de uitgeverij van CPS (een landelijk opererende organisatie in schoolontwikkeling en professionalisering), waarvoor ze diverse publicaties als boeken en werkmappen ontwikkelen. Zo vallen verschillende puzzelstukjes in elkaar.

 

Bol.com formule

Het begon allemaal ooit met de distributie van de onderwijsmaterialen. Dat heeft EDG inmiddels uitbesteed aan een onderaannemer. Op hun locatie op Lage Weide zit nu het kantoorpersoneel en een ruim magazijn voor de verwerking van bestellingen van hun eigen (shop-in-shop) webshop, de Educatheek. Bol.com, maar dan voor onderwijsprofessionals.

 

[1] Het 4 en 5 mei Denkboek is een initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en daagt leerlingen uit om na te denken over de Tweede Wereldoorlog, herdenken en vieren, vrijheid en democratie. Het 4 en 5 mei Denkboek is bestemd voor alle kinderen in groep 7 van het primair onderwijs.

Bron: www.edg.nl/cases/4-en-5-mei.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin