Een tweede leven voor retouren

Stel je voor: je koopt bij een webwinkel een föhn, maar je bent niet tevreden en besluit om hem terug te sturen. Maar wat gebeurt er dan met de retourzending? Dankzij Retourkoop van eigenaar Yarno de Hiep, krijgen de föhn en alle andere retourproducten een tweede leven.  

Een tweede kans 

“Wij geven zoveel mogelijk retourproducten een tweede kans, want ook deze goederen moeten waardering krijgen. Het is zonde dat deze producten wegrotten achter in een magazijn en dat er niet meer naar omgekeken wordt”, legt De Hiep uit. Hij maakt graag inzichtelijk wat er gebeurt als een product retour wordt gezonden. “De föhn wordt retour gezonden naar de webwinkel en de klant krijgt het aankoopbedrag netjes teruggestort op de rekening. Maar de webwinkel kijkt vaak helemaal niet naar de reden van de retourzending en maken het geld gemakkelijk over. Daar komen wij met Retourkoop in actie als partner van de webwinkels. Wij testen de föhn, repareren eventuele defecten, vervangen defecten of ontbrekende onderdelen en zorgen ervoor dat hij weer netjes schoon is.  We geven de föhn hiermee een tweede leven!” Daarmee is Retourkoop een white label oplossing voor bedrijven zodat er zo min mogelijk naamsverlies geleden wordt. Daarnaast heeft Retourkoop zelf een grote voorraad in het pand op Lage Weide. “Hier testen we de retourproducten en zetten het op de foto. Van daaruit gaat het product naar ons online magazijn en start de marketing voor nieuwe verkoop.” Wat je overigens niet moet doen, is een stofzuiger na 2 jaar terugsturen naar de webwinkel. Die komt dan vol met haren bij Retourkoop aan. Voordat je denkt dat dit niet gebeurt, dit komt echt voor en is geen grapje! 

Zo goed als nieuw 

Niet veel retourproducten worden opnieuw verkocht, online worden bijna alleen maar nieuwe producten aangeboden. Met deze gedachte startte De Hiep, die duurzaamheid en circulariteit hoog in het vaandel heeft staan, in oktober 2019 Retourkoop. “Ik wil productverspilling voorkomen, iets dat perfect past bij de circulaire economie van de toekomst. In mijn ogen was dit een gat in de markt om op een duurzame manier verspilling van retouren zoveel mogelijk te beperken. Er zit een grote toegevoegde waarde in het repareren of compleet maken van retourproducten. Nadat de producten bij ons zijn geweest zijn ze letterlijk zo goed als nieuw. De grootste motivatie is de milieuwinst die deze aanpak oplevert.” Voor Nederland is het echter nog een onbekend terrein om retouren te kopen, al ziet De Hiep dat er steeds meer aandacht voor komt. “Het moet normaler worden om eerst te kijken naar een retouroptie in plaats van bijvoorbeeld een nieuwe keukenmachine. Het is duurzaam, voordeliger en gewoon een goed product. Helaas is het lastig om het gevoel weg te nemen dat er iets mis is met een retourproduct. Maar wij testen elk product uitvoerig en mocht het alsnog misgaan, bieden wij een uitgebreide service om het op te lossen. Een retourproduct kopen is dus goed voor de portemonnee en voor het milieu!” 

Retouren op Lage Weide 

De ultieme droom voor De Hiep is Retourkoop zo ver mogelijk uitbouwen. Daarvoor zijn er op dit moment zes parttimers in dienst en krijgt hij hulp op de werkvloer van zijn ouders om nog verder te groeien. “We willen een duurzame partner in de e-commerce zijn op economisch en technisch gebied. Ook zouden we graag onze diensten leveren aan bedrijven op Lage Weide door hen te ontlasten met retouren en door met onze aanpak waarde toe te voegen. Voor particulieren bieden we op onze website een breed assortiment van retourproducten aan. Het vertrouwen winnen van de consument en zo de drempel verlagen om retouren te kopen is daarbij een belangrijk doel. Zo geven we samen een tweede leven aan retourproducten!”