Van klein in de trouwkaarten business, naar groot in de zakelijke orders

Martijn Feenstra is gelukkig getrouwd. En mede daarom is hij ook al jarenlang een gelukkige ondernemer. Waar ooit de trouw business een van de belangrijkste afzetmarkten van de organisatie was, is dat tijdens de crisis veranderd. Een nieuw idee diende zich aan! 

“Het begon ooit met LocoMix: gericht op de trouwmarkt. In 17 jaar is dit gegroeid en ben ik inmiddels eigenaar van LocoBrands, het overkoepelende bedrijf voor LocoMail, LocoMix, LocoHandling, Candy Print Factory en THNX. Daarmee vormen we een unieke combinatie van het ontwikkelen van producten, het produceren van producten en de verkoop ervan. En dat allemaal onder één dak. 

Huwelijk als start van een zakelijk avontuur 

“Toen ik ging trouwen, ontdekte is dat het revolutionair was om je trouwkaarten als flash animatie op een CR-rom te branden en zo te versturen naar alle genodigden. Dit bleek een groot succes en de start van mijn business. Al snel hebben we ons productenassortiment uitgebreid. Met meer traditionele trouwkaarten, maar dan wel oneindig vouwbaar en meer van dat soort bijzondere kaarten. Maar ja, de meeste mensen trouwen maar één keer, dus dat zijn niet de klanten die terug zullen komen. Dat voelt wel dubbel ja, we halen heel veel voldoening uit deze opdrachten, maar voor ons is de relatie toch een stuk vluchtiger dan de duur van een gemiddeld huwelijk. Daarom zijn we ook actief de zakelijke markt op gegaan met het merk LocoMail. Met meer herhaalbestellingen en grote volumes. De grootste grafische bedrijven zijn klant van ons. Vooral de eeuwig doorvouwbare kaarten bleken een doorslaand succes. Vergis je niet, dat is echt heel specialistisch, secuur werk.” 

THNX! 

“En toen kwamen we in een bijzondere crisis terecht. Geen relatiecrisis gelukkig, ik ben nog steeds net zo verliefd op mijn vrouw, die ook helpt met de ontwikkeling van LocoBrands. Maar wel de coronacrisis. Je kunt je voorstellen dat in de afgelopen maanden flink wat minder trouwkaarten zijn besteld en ook minder post naar zakelijke adressen is verstuurd. We hadden omzetdalingen tot wel 80 procent! Vóór de crisis hadden we net besloten om meer focus aan te brengen. Door corona hebben we ons portfolio juist uitgebreid met een nieuw merk, THNX. Hiervoor produceren we gepersonaliseerde cadeaudoosjes die door de brievenbus passen. Precies waar men naar op zoek was in tijden zoals deze! De THNX cadeaus zijn ook nog eens voor elke gelegenheid geschikt, waardoor dit een brede afzetmarkt treft. Mede daardoor hebben we het nu weer razend druk. We werken inmiddels met 13 collega’s bij LocoBrands en daarnaast nog een 25 thuiswerkers! En post corona? Niets is zeker in het leven, want we waren eigenlijk van plan om te snijden in ons brede merkenportfolio. Vijf merken onderhouden is immers best veel werk. We zullen wel zien wat er nog gaat gebeuren tussen nu en 2027. Dan vieren we in ieder geval onze zilveren bruiloft!”