Onboarding in quarantaine

Organizational socialization, ook wel onboarding genoemd, is een proces waarin een individu de nodige kennis, gedrag en werkhouding verkrijgt om te functioneren binnen een organisatie. Het is een gezamenlijk proces tussen de organisatie (die zijn leden/medewerkers wil beïnvloeden), en de medewerker die probeert om voor zichzelf een acceptabele rol te vinden binnen de organisatie.

De uitkomsten van het socialisatie proces hebben betrekking op tevredenheid over het werk, betrokkenheid met de organisatie, werkprestaties en de intentie om bij de organisatie te blijven (Bauer et al. 2007). Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit proces het meest intens is wanneer iemand zich voor het eerst aansluit bij een organisatie. Dit zijn bijvoorbeeld afgestudeerden die voor het eerst aan een fulltime baan beginnen, maar ook seniors die bij een ander bedrijf gaan werken (Bauer et al., 1996). Ik val in de eerste categorie.

Op zoek naar een baan

In augustus 2019 heb ik de masterstudie culturele antropologie afgerond. Een studie die erom bekend staat dat je er niet makkelijk mee aan een baan komt, want, wat kan je er eigenlijk mee? Hoewel ik ervan overtuigd was dat het goed zou komen, besloop ook mij na het inleveren van mijn scriptie dit gevoel. Na een verwoede poging om mijn horizon te verbreden door als CDD analist te werken bij een bank (dit was dus NIET mijn ding) en twee maanden voor een schamel loon via een uitzendbureau te werken bij de serviceafdeling van een groot e-commerce bedrijf, kwam toch het verlossende telefoontje; ik was aangenomen al junior projectmanager bij het Parkmanagement van een bedrijventerrein. Yes! Nu kon ik al mijn kennis van mensen en culturen en vooral mijn vaardigheid om te luisteren en iemand anders’ verhaal te vertellen, inzetten in de praktijk. Het doel van een Parkmanagement is immers bemiddelen en ondernemers ondersteunen waar nodig, vooral met betrekking tot gemeente- en provinciebeleid. Hoewel ik nog weinig kennis had van ondernemers -laat staan van grote bouwbedrijven-  wist ik dat deze functie goed aansloot bij wat ik kan en wilde doen. En zo begon ik januari 2020 vol goede moed aan mijn nieuwe baan.

De gewenningsfase

Zoals velen uit eigen ervaring wel weten, zijn de eerste twee maanden van een nieuwe baan vooral spannend en leuk. Je bent nieuwsgierig naar je nieuwe collega’s, bent benieuwd wat je allemaal te wachten staat en kijkt rustig aan wat er van je verwacht wordt. In mijn geval betekende dit dat ik alles over me heen liet komen en de nieuwe kennis en ervaringen gretig in me opnam. De derde tot zesde maand in een nieuwe functie staat bekend als de echte ontwikkelingsfase. Je weet inmiddels wat er van je verwacht wordt en je maakt je taken steeds meer eigen. Je leert je collega’s beter kennen en weet bij wie je wat kan vragen, hoe je dingen het beste benadert en hoe je problemen kan tackelen. Na een half jaar ben je zo goed als volledig ingewerkt en loop je mee binnen de organisatie alsof je nooit anders hebt gedaan. Dit is dus het proces van organizational socialization.

Maar wat nou als je onverhoopt, midden in je socialisatie proces, thuis komt te zitten vanwege een pandemie? Hoe verloopt dit proces als de enige communicatie die je nog hebt met collega’s gaat via beeldbellen en WhatsApp? Ik geef je graag een kijkje in mijn eigen ervaring, want (spoiler alert) dit is niet altijd makkelijk.

Quarantaine

Op vrijdag 13 maart, de dag dat de allereerste coronamaatregelen van kracht werden, had ik mijn einde-proeftijd gesprek met mijn leidinggevenden. Ik kreeg een positieve beoordeling en voelde me gezien en gehoord door mijn collega’s. Ik was trots op de complimenten die ik kreeg en blij dat ik zo mijn plek had gevonden bij mijn nieuwe baan. Met een paar goede tips en nieuwe inzichten op zak ging ik het weekend in, zin om de maandag erna weer aan de slag te gaan. Niet wetende dat de terugkeer naar kantoor lang op zich zou laten wachten. Toen zondagavond 15 maart duidelijk werd dat de scholen zouden sluiten en iedereen werd geadviseerd om thuis te blijven, kreeg ook ik van mijn leidinggevende het bericht: ‘Wij werken voorlopig thuis’. En zo begon de eerste week na mijn proeftijd met mijn laptop achter de eettafel.

De eerste weken waren natuurlijk voor iedereen in Nederland (en de rest van de wereld) raar, onwerkelijk en onwennig, maar na een week of twee had ik met mijn team een ritme gevonden in het online vergaderen en wist iedereen welke taken hij of zij had. Echter begon het juist toen voor mij lastiger te worden. Ik ‘zag’ mijn collega’s ineens nog maar één keer per week en ik kreeg er een aantal nieuwe taken bij waar ik niet op voorbereid was en waar ik -even heel eerlijk- als een berg tegenop zag. Waar ik normaal gesproken gewoon even een collega kon aanspreken als iets niet duidelijk was, moest ik dat nu ineens allemaal zelf oplossen. Of de telefoon oppakken en iemand bellen, met alle schaamte die daarbij komt kijken (de stap om te gaan bellen is nou eenmaal groter dan een informele vraag stellen, want je wilt slim en stoer en volwassen zijn) en de serieuze mogelijkheid dat ik één van de volgende antwoorden kreeg: “Nee, ik ben druk, het komt nu even niet uit”. “Ik moet mijn kind even helpen met school, ik bel je zo terug”. “Ik zit in een online meeting, kan nu niet bellen”. Wat doe je dan?

Happy corona onboarding

Inmiddels werk ik bijna net zo lang vanuit huis als ik op kantoor heb gewerkt. Sommige dagen gaat het goed en werk ik lekker door. Dan voel ik weer waarom ik dit werk ben gaan doen en is mijn werktevredenheid hoog (goede onboarding!). Andere dagen kan het voelen alsof ik verdrink in de zee van alle informatie en taken waar ik nog niks van begrijp. Want met een nieuwe baan kom je er ook ineens achter hoe ontzettend veel je nog moet leren. In zulke gevallen is communicatie echt de sleutel. Eén positief telefoontje van een collega of een fijne digitale meeting kan dan het verschil maken. En zo probeer ik het vol te houden om deze vreemde socialisatie periode wel positief te volbrengen. Happy corona onboarding!

 

Deze blog is geschreven door Lisanne van Kesteren, junior projectmanager bij Parkmanagement Lage Weide.

 

Referenties

Bauer, T. N., Morrison, E. W., & Callister, R. R. (1996). Organizational socialization. APA Handbook of I/O Psychology, 3, 51-64.

 

Bauer, T. N., Bodner, T., Erdogan, B., Truxillo, D. M., & Tucker, J. S. (2007). Newcomer adjustment

during organizational socialization: a meta-analytic review of antecedents, outcomes, and methods.

Journal of Applied Psychology, 92(3), 707–721.