7 dodelijke knelpunten op Lage Weide in kaart gebracht

Als je hier elke dag fietst, weet je precies waar het misgaat

Lage Weide is een bruisend bedrijventerrein met ruim 19.000 werkenden en een groeiend aantal fietsforenzen. Maar het gebied kampt ook met een schokkende waarheid: op meerdere plekken is het voor fietsers letterlijk levensgevaarlijk. Daarom brengt Partij ILW – Infrastructuur Lage Weide – de zeven gevaarlijkste fietsknelpunten in beeld. Niet voor nóg een rapport, maar om eindelijk tot actie over te gaan.

De zeven ‘black spots’

De lijst is gebaseerd op het Antea-rapport uit 2020 en aanvullende signalen van bedrijven en werknemers op het terrein. De knelpunten worden gekenmerkt door een combinatie van factoren zoals onoverzichtelijke kruisingen, gemengd verkeer met vrachtwagens, te smalle fietspaden en gebrekkige verlichting. Veel werknemers vermijden deze plekken bewust, of voelen zich dagelijks onveilig onderweg naar hun werk. Inmiddels zijn twee fietsers overleden door verkeersongevallen op deze knelpunten.

Hieronder een greep uit de problematische locaties, nog los van de beruchte Demkabrug:

Westkanaaldijk bij De Fabrique

Slecht zicht bij uitrijdend verkeer vanaf het parkeerterrein. Fietsers moeten hier op goed geluk oversteken.

Kruising Computerweg / Maarssenbroeksedijk / Meteorenweg

Drie drukke wegen komen samen. Fietsers, auto’s en vrachtwagens kruisen elkaar op onoverzichtelijke wijze.

Kruising Meteorenweg / Ruimteweg

Onverwacht invoegend verkeer en gebrek aan duidelijke oversteekplaatsen maken deze locatie levensgevaarlijk.

Kruising Atoomweg / Lageweidseslag / Niels Bohrweg

Kop-staartbotsingen en flankongevallen zijn hier aan de orde van de dag door slecht afgestelde verkeersstromen.

Kruising Atoomweg / Savannahweg

Fietsers moeten invoegen tussen zwaar verkeer zonder beschermde oversteek. Het is wachten op het volgende ongeluk.

Niels Bohrweg (ter hoogte van UW)

Fietspad stopt plotseling. Scholieren en werkenden moeten onverwachts de weg op, zonder enige bescherming.

Fermiweg

Ogenschijnlijk rustige weg met een hoog ongevalspercentage. Gebrek aan overzicht en structuur maakt het verraderlijk.

“Iedereen op Lage Weide kent deze plekken,” aldus Gerrit van Gessel, lijsttrekker van Partij ILW. “Er zijn al meerdere doden gevallen. Dus we willen niet wachten tot volgende fietser wordt aangereden. Het is tijd voor actie.”

Van analyse naar aanpak

Partij ILW wil dat de gemeente Utrecht deze knelpunten in 2026 aanpakt als eerste stap in een bredere mobiliteitstransitie. Daarmee kunnen niet alleen ongelukken worden voorkomen, maar wordt het terrein ook aantrekkelijker voor werknemers, ondernemers en investeerders.

“De infrastructuur op Lage Weide is niet toekomstbestendig,” stelt Van Gessel. “Als we écht willen inzetten op duurzame mobiliteit, moeten deze black spots met voorrang worden opgelost.”

De volledige lijst met toelichting, kaartmateriaal en foto’s is te vinden op www.ilw.nl.

Sluit je aan. Stem voor veiligheid. Stem ILW.