Reactie Lage Weide op uitbreiding nulemissiezone vrachtvervoer naar hele stad

Onlangs heeft de gemeente Utrecht een nieuwe beleidsnota luchtkwaliteit vastgesteld. Hierin staat dat de huidige milieuzone, die oudere dieselvoertuigen weert, in 2027 uitgebreid wordt naar de hele stad. In 2030 volgt dan een uitbreiding van de onlangs in het stadscentrum gestarte nul-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s, ook naar de hele stad. Lage Weide en andere bedrijventerreinen krijgen met beide ontwikkelingen te maken. Voor de nul-emissiezone op bedrijventerreinen in 2030 houdt de gemeente nog wel een slag om de arm. Er moet voldoende laadinfra gerealiseerd zijn en voldoende elektriciteit beschikbaar zijn. Ook wordt de haalbaarheid specifiek voor bedrijventerreinen nader onderzocht.  

Het bedrijfsleven, zowel ILW Parkmanagement Lage Weide als brancheorganisatie evofenedex, heeft de gemeente gemeld zo snel mogelijk in gesprek te willen over de plannen. Verduurzaming van transport en logistiek staat hoog in het vaandel van beide organisaties. Tegelijk is als eerste reactie aangegeven dat de sector in 2030 nog niet toe is aan een zo grote nul-emissiezone. Het aandeel van elektrische vrachtvoertuigen is nog te laag en ook de netcongestie is in 2030 niet opgelost. Daarnaast is Lage Weide in belangrijke mate een nationaal distributiecentrum. Voor nationaal werkende transporteurs is landelijk beleid noodzakelijk, niet dat iedere stad zijn eigen beleid ontwikkelt.