Beste ondernemers,

Het demissionaire kabinet kondigde tijdens de persconferentie van 2 februari aan dat ondernemers gebruik mogen maken van de zogenoemde ‘Click & Collect’ regeling. Oftewel, vanaf 10 februari mogen bestelde artikelen aan de deur worden opgehaald. We zijn blij met deze kleine versoepeling van de maatregelen in deze moeilijke tijd. We vatten de landelijke maatregelen voor Click & Collect in deze brief voor u samen en geven aan wat de gemeente doet om de veiligheid in de openbare ruimte te borgen.

Landelijke voorwaarden Click & Collect:

  • Winkels worden opengesteld om vooraf bestelde of gereserveerde artikelen ophalen;
  • Publiek mag de winkel niet betreden
    • dit betekent dat afhaalpunt aan de deur van de winkel of op het parkeerterrein is (zoals bij bouwmarkten).
  • Er zit minimaal een dagdeel (4 uur) tussen het bestellen en ophalen van de bestelling
  • De winkelier is verplicht om het ophalen te organiseren:
    • gespreid over de dag;
    • in tijdvakken van maximaal van één uur;
    • waarbij de afhaallocatie sober wordt ingericht;
    • zonder dat er een oploop van publiek ontstaat;
    • waarbij klanten verzocht worden individueel af te halen.
  • De winkel mag slechts de voor afgifte van bestellingen hoognodige bezetting aanwezig hebben;
  • Klanten zijn verplicht in de openbare ruimte 1,5m afstand van anderen te houden en geen groepen te vormen (reeds bestaande verplichting);
  • Het afhaalpunt mag niet opgebouwd worden in de openbare ruimte.

Dit betekent dat er vanaf 10 februari drie verschillende regelingen zijn voor openstelling van winkels:

  • Essentiële winkels – die gewoon open zijn voor winkelend publiek
  • Horeca – waar een opstelling op het terras mogelijk is van waaruit eten en drinken ‘to go’ verkocht mag worden.
  • Click & Collect

Veiligheid openbare ruimte

Gemeente Utrecht is in overleg met de winkeliers- en ondernemersverenigingen en geeft daar waar nodig specifieke aanwijzingen voor het gebruik van de openbare ruimte. Denk aan wachtstickers die wij ter beschikking stellen en andere maatregelen die ervoor zorgen dat bezoekers voldoende afstand tot elkaar houden. Ook zetten we in de binnenstad publieksbegeleiders in. Zij monitoren de bezoekersaantallen zodat eventuele ongewenste drukte vroegtijdig gesignaleerd wordt.

Richtlijnen bij winters weer

Komende week blijft het behoorlijk koud met temperaturen onder de nul. We kijken er allemaal naar uit dat we op schaatsen de singel rond kunnen. Hoe leuk ook, we willen voorkomen dat het te druk wordt. We benadrukken daarom dat de bestaande maatregelen van kracht blijven. Nieuwe horeca, of gezellige kraampjes (koek en zopie) zijn dus niet toegestaan. Bestaande horeca mag, net als nu, vanuit de eigen onderneming verkopen voor afhaal. En alleen wanneer er aan de daarvoor geldende randvoorwaarden wordt voldaan. Dat betekent een sobere inrichting, elders consumeren en geen alcohol.

We hopen dat de Click & Collect regeling voor u een oplossing biedt. Mocht u hulp nodig hebben bij  de inrichting van de online verkoop, kijk dan op Nu Digitaal (utrecht.nudigitaal.nl). Zij bieden mkb-ondernemers gratis hulp bij online ondernemen, marketing en sales. 

Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Mail dan naar ez@utrecht.nl en dan nemen we contact met u op.

Met vriendelijke groeten,

Louis Roxs

Programmamanager Vestigingsklimaat