Home » Bereikbaarheid
Lage Weide is ideaal gelegen in midden Nederland. Dichtbij diverse snelwegen, op een halfuurtje rijden vanaf luchthaven Schiphol en op een steenworp afstand van economische hotspots Utrecht en Stichtse Vecht. En met als belangrijk pluspunt dat Lage Weide bereikbaar is via de weg, het spoor en over het water.
Het is cruciaal dat het bedrijventerrein goed bereikbaar blijft voor werknemers, klanten en transportbedrijven. Filedruk, wegwerkzaamheden en afsluitingen van op- en afritten kunnen de bereikbaarheid bedreigen. Bereikbaarheid is dan ook een blijvend belangrijk aandachtspunt voor ons. Op deze pagina lees je welke acties wij hiertoe ondernemen en wat je zelf kunt doen.
Welke woon-werkritten maken jouw werknemers en waar liggen verbeterkansen? De mobiliteitsscan van Goedopweg maakt het duidelijk!
Parkmanagement Lage Weide en Goedopweg hebben een campagne Verkeersveiligheid Lage Weide gelanceerd. De campagne bestaat uit een gedragscampagne en uit maatregelen die moeten bereiken dat er rustiger gereden wordt, met onder meer een pilotstraat op de Atoomweg.
Tien betrokken bestuurders uit overheid en bedrijfsleven tekenden ook een intentieverklaring voor verdere samenwerking en verbeteringen in de toekomst.
Lees meer op lageweide.nl/veilig-naar-ons-werk/
Strukton heeft onderzoek voor ons gedaan naar de bereikbaarheid van Lage Weide. In het onderzoeksrapport worden aanbevelingen gedaan voor drie met elkaar samenhangende thema’s: verkeersveiligheid op Lage Weide, verkeerscirculatie op het terrein zelf (interne bereikbaarheid) en externe bereikbaarheid. Strukton komt tot twee belangrijke conclusies en oplossingrichtingen:
40 procent van het autoverkeer met bestemming Lage Weide komt uit een straal van 5 kilometer rondom het bedrijventerrein. Dat is een goed fietsbare afstand. Daarom is nu het moment aangebroken om werknemers van bedrijven op Lage Weide de fiets te laten pakken. Hiervoor is een samenhangend pakket van maatregelen nodig. In het fietsroutenetwerk ontbreken een paar belangrijke schakels en daardoor gebeuren er nog te veel ongelukken. Daarnaast is er betere straatverlichting nodig, een goede oplossing voor vrachtauto’s die een parkeerplek zoeken en nog een aantal zaken. Daarbij zijn de hulp van de Gemeente Utrecht en andere wegbeheerders hard nodig.
Er is geen eenvoudige oplossing voor de structurele files vanaf Lage Weide naar de tunnelbuis op A2 in de avondspits. Het netwerk van snelwegen rondom Utrecht kan de grote hoeveelheden verkeer van de A2 naar de A12 op knooppunt Oudenrijn in de komende jaren niet aan. Maar tijdens de coronacrisis is zichtbaar geworden hoe belangrijk een vitaal bedrijventerrein met distributiecentra voor levensmiddelen en andere dagelijkse voorzieningen is. Daarom pleit ILW Parkmanagement Lage Weide ervoor, dat de Gemeente en Provincie in de toekomst meer meewerken aan plannen om snelwegen aan te leggen en te verbreden. Regeren is vooruitzien!
Dankzij parkmanagement behouden en verbeteren we de kwaliteit van ons bedrijventerrein. We hebben het dan vooral over de kwaliteit van de openbare ruimte. Zo blijft het vastgoed waardevast, realiseren we kostenbesparing en werken we aan een betere bereikbaarheid.
We werken aan een betere verkeersveiligheid en een beter bereikbaar Lage Weide voor werknemers, transporteurs en alle andere gebruikers van het terrein. Daaronder vallen ook parkeerzaken, logistiek en vervoer over spoor en water. Actuele voorbeelden hiervan zijn de verkeersplannen in Stichtse Vecht of de staat van de Demkabrug.
Wilt u hierover in gesprek of loopt u tegen bereikbaarheidsproblemen aan? Mail naar info@lageweide.nl of bel 06 17 45 34 90.
Meer weten over onze aanpak voor een bereikbaar Lage Weide? Kijk op www.lageweide.nl/bereikbaarheid/mobiliteits-projecten/ voor een actueel overzicht!
Er is een haalbaarheidsonderzoek voor de Niels Bohrweg gepresenteerd en wordt nu bekeken welke van de verschillende varianten haalbaar zijn voor een definitieve verbetering. Daarnaast is ook de ontwikkeling van andere infrastructurele verbeteracties in 2023 opgestart. Met de planning van de toekomstige truckparking i.c.m. het museumdepot hebben we ook afspraken kunnen maken over een infrastructurele verbetering van de Rutherfordweg in de nabije toekomst.
Voor de verbreding van de Demkabrug zijn verschillende mogelijkheden door de gemeente Utrecht onderzocht. In combinatie met de Dom-tot-Damroute wordt de financiering hiervoor ook buiten Utrecht gezocht. Alle partners met belang voor de verbreding zijn in beeld gebracht, begin 2024 presenteert de gemeente een lobbystrategie om financiering te vinden.
De venstertijdenregeling voor truckparking in het gebied rondom de Savannahweg staat in de steigers om in 2024 uitgerold te kunnen worden.
Samen met de Fietsersbond Utrecht hebben we aandacht gevraagd met de campagne ‘geef fietsers de ruimte’.
Een shuttlebus verbinding organiseren voor werknemers op Lage Weide. Inventariseren geïnteresseerde werkgevers, dienstregeling samenstellen, aanbieder selecteren, promoten en starten busverbinding, evalueren en follow-up organiseren
Elektrificeren goederenvervoer: diverse (logistieke) bedrijven stappen over van fossiele brandstoffen naar elektriciteit. Hiervoor is een passende infrastructuur nodig. Daar werken we aan mee.
Deelnemen aan 1 regionale samenwerking
Onderlinge kennisuitwisseling versterkt bij 10 deelnemers
Parkmanagement Lage Weide is opgericht op initiatief van Industrievereniging Lage Weide (ILW). Deze werkstichting creëert de verbinding tussen de circa 800 bedrijven die op het terrein actief zijn, samen goed voor zo’n 18.000 werknemers. Belangrijke thema’s van Lage Weide zijn arbeidsmarkt, bereikbaarheid, community, duurzaamheid en veiligheid.
KvK: 40476396
IBAN: NL96 INGB 0000 7376 26
BTW: 8096.40.417.B.01
KvK: 72275405
IBAN: NL29 RABO 0332 4483 12
BTW: NL859055760B02
Alle rechten voorbehouden | Proclaimer | Privacybeleid | © 2023 werkstichting Lage Weide (Parkmanagement Lage Weide) | Realisatie: Krachtfactor