Signaleren van criminele inmenging – bij klanten

We spreken van criminele inmenging als criminelen misbruik proberen te maken van de producten, diensten of faciliteiten van gewone, goedwillende bedrijven. Onderstaande lijst geeft een overzicht van signalen van criminele inmenging bij klanten.

Deze signalen gaan over opvallend gedrag van klanten (door de ondernemer of personeel) en kúnnen signalen zijn van (pogingen tot) criminele inmenging:

  • Onverklaarbaar klantverzoek: Vraag past niet bij de klant, of de klant accepteert ongunstige voorwaarden voor een product of dienst
  • Patsergedrag: De klant stelt zich dominant op, of is intimiderend in de richting van bedrijfspersoneel
  • Cash geld: Klant verzoekt of er met (grote sommen) contant geld betaald kan worden
  • Onprofessioneel gedrag: De (zakelijke) klant weet verdacht weinig over de bedrijfstak waarin deze werkt, of over de toepassing van het opgevraagde product.
  • Risicogoederen: De klant vraagt specifiek naar een product/dienst dat kan worden gebruikt bij criminele activiteiten
  • Geheimzinnig/ongeloofwaardig klantverzoek: Klant doet geheimzinnig of is ongeloofwaardig over afname van een product of dienst.
  • Opvallend klantverzoek: Klant doet vreemde of opvallende verzoeken, die sterk afwijken van reguliere verzoeken.
  • Inschakelen tussenpersoon: Klant maakt gebruik van een tussenpersoon, waardoor direct klantcontact ontbreekt.
  • Anoniem zaken doen: Klan wenst anoniem zaken te doen en wil zich niet identificeren.

 

Bekijk voor meer info bijvoorbeeld de checklist voor transport, logistiek en groothandels.

Heb jij een vermoeden van criminele inmenging? Neem dan contact op met wijkagent Rik Heijs via rik.heijs@politie.nl, of 06-13708482.