HEMA maakt dikke stromen met oranje vlaggetjes
Als je aan de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam denkt, denk je waarschijnlijk niet meteen aan:
- Meer dan 1.000 medewerkers op een bedrijventerrein
- 30 kranen, inclusief 5 hoogbouwkranen van 30 meter hoog in gangen van 100 meter lang
- 26.000 palletplaatsen op 5.000 m2
- Een terrein van 110.000 m2, waarvan 65.000 bebouwd
- 400.000 pallets ontvangst op jaarbasis
Maar die zijn wel nodig voor de correcte distributie van 300 miljoen (!) verkoopeenheden per jaar. In het distributiecentrum van HEMA op Lage Weide draaien ze hun hand er niet voor om. Ze beleveren winkels in 9 landen. En dat worden er meer. Dat betekent dus ook meer werkgelegenheid voor Utrecht.
Werken in de techniek?
Wat je ook niet meteen zou verwachten, is dat er naast de logistieke functies (en magazijnmedewerkers) in het DC van de HEMA héél veel werk in de techniek is. Want het DC staat bol van de mechaniek, elektrotechniek en de pneumatiek. Bij HEMA is het al 16 jaar heel gewoon, maar op het vlak van mechanisering en automatisering hoort hun distributiesysteem bij de top van Nederland. Denk aan al die kranen die moeten worden onderhouden, het eigen vrachtwagenpark, onderhoud van de bakkerijwagens, de automatische order picking en alle andere technische installaties in het gebouw. Dat is smullen voor MTS-ers!
Dikke goederenstromen
En ondertussen doen de mensen van het DC op Lage Weide waar ze goed in zijn. Zorgen dat de goederen die worden aangeleverd door ruim 600 leveranciers vanuit de hele wereld worden gebundeld en met goedgevulde vrachtwagens het land in gaan. 90% komt via water op het DC aan en alleen het laatste stuk wordt met moderne vrachtauto’s verspreid over ruim 760 winkels.
Hoe beter beladen, hoe minder (onnodige) kilometers worden gereden en dat is goed voor het milieu. Ook daarom maakt HEMA iedere dag graag ‘dikke goederenstromen’.
Oranje boven
Gaat er dan nooit iets fout bij de distributie van spullen naar winkels in binnen- en buitenland? Tuurlijk wel. En daar leer je van. Zoals in de begindagen van de internationale expansie, toen de eerste Belgische winkels werden geopend en zij standaard dezelfde producten als de Nederlandse winkels ontvingen. Toen ze bij het EK voetbal rolcontainers met oranje vlaggetjes, toeters en sjaaltjes binnenkregen waren ze daar niet heel erg blij mee. Achteraf konden ze er wel om lachen.