‘Geen adviesclub, maar een projectenclub’

Ooit van vervoersarmoede gehoord?

Waarschijnlijk niet, maar toch is dit voor veel werknemers een probleem. Geen geld voor een auto of OV, of de werkplek is niet met het OV en zeker niet met de fiets te bereiken. Wat doe je dan? De Boom en het Meer ondersteunt mensen in deze situatie door hen aan een baan te helpen én een (tweedehands) e-bike. Als zij dan door hun proeftijd heen zijn betalen ze via de reiskostenvergoeding de e-bike af. Het gaat hier om langdurig werklozen, maar dankzij dit bijzondere project heeft De Boom en het Meer 55% van de deelnemende personen aan een baan geholpen. Dat wil zeggen, na vijf maanden waren ze nog steeds aan het werk.

 

Een doe-organisatie

“Wij zijn een echte doe-organisatie”, vertelt Ronald Crombag, eigenaar en directeur van De Boom en het Meer. Ze geven dus geen advies, maar leiden diverse projecten om e-bikes en e-scooters te stimuleren als serieuze autovervanger voor grote afstanden. Hierin zijn ze landelijk marktleider; actief in alle provincies behalve Zeeland.

 

Transitie denken

Bereikbaarheid en vitaliteit zijn kernwoorden voor deze organisatie. Dus gezond, snel en duurzaam aankomen op je bestemming. Dat is waar De Boom en het Meer voor gaat. Met simpele dingen willen ze het traditionele denken doorbreken. Hiervoor moet je los durven laten. “Het transitie denken is daarin erg belangrijk”, aldus Crombag.

De mobiliteitstransitie is alleen maar urgenter geworden door de Corona crisis. Ook wij hebben moeten schakelen, op dit moment doen we veel projecten voor zorginstellingen. Ineens is de e-bike niet alleen een gezond en veilig alternatief voor de auto, doordat de OV capaciteit afgenomen is, bereiken we nu ook veel mensen die niet meer met de bus of metro kunnen.

 

Cultuurverandering is nodig

Over de fietstoegang tot Lage Weide? Daar ziet Crombag, net als vele andere ondernemers, dat er nog een behoorlijke verbetering nodig is. “De toegang tot Lage Weide voor fietsers is op dit moment niet welkom.” Echter is ook een cultuurverandering nodig. Deze kan het beste bereikt worden door werknemers van Lage Weide individueel te benaderen. Waar wonen zij en wat is voor hen nodig om de fiets te pakken? Dat is de individuele kant van fietsstimuleren.

De mobiliteitsscan van Goedopweg kan hier zeker bij helpen. Na het invullen van de scan krijg je per medewerker te zien op welke afstand ze wonen van het werk en welke verbeteringen er zouden optreden als een x aantal medewerkers zouden fietsen in plaats van de auto te pakken.

Interesse? Kijk op deboomenhetmeer.nl of ikfiets.nl voor meer informatie!