Auto van de zaak vanaf nu vervoer van de zaak

Terberg Business Mobility postte op 27 februari j.l. onderstaande blog.

 

De vraag naar mobiliteit verandert. Medewerkers kiezen steeds vaker voor een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto. Niet het bezit van het vervoersmiddel staat centraal, maar het gebruik ervan. Welke kansen biedt dit voor u als ondernemer?

Jongere generatie

Met name de jongere generatie wil vaak geen eigen auto of leaseauto. Zij wonen in de stad, daar is een auto eerder een last dan een lust. Het woord bijtelling schrikt hen al helemaal af. Wat ze zoeken is simpel: snel en makkelijk vervoer van A naar B. Op het moment dat zij het nodig hebben.

Gebruik en gemak centraal

Het bezitten van producten is niet meer voor iedereen belangrijk. Het gebruik en gemak ervan staat centraal. Dat blijkt ook uit het succes van bedrijven die aansluiten bij die behoefte. Denk aan Airbnb, Uber of Thuisbezorgd.nl. De behoefte aan nieuwe mobiliteitsconcepten, waaronder bijvoorbeeld autoabonnementen en autodelen, groeit.

Eén druk op de knop

Het mobiliteitsbudget sluit aan bij het concept van Mobility as a Service (MaaS). Toon Zijlstra, wetenschappelijk onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM): ‘MaaS gaat vooral over deelconcepten op het gebied van vervoer die een gebruiker met slechts één app kan bekijken en boeken. Op een platform worden mobiliteitsdiensten en deelconcepten aangeboden waarmee men snel ziet wat op dat moment de snelste of goedkoopste manier is om van A naar B te komen. Met één druk op de knop is het geregeld.’

Persoonlijk, onafhankelijk en betrouwbaar

Toch worden niet alle nieuwe mobiliteitsvormen enthousiast ontvangen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht welke mobiliteitsvormen mensen wel of niet omarmen. Belangrijke uitkomsten zijn:

  • Medewerkers willen hun mobiliteit aan kunnen passen aan persoonlijke wensen, ongeacht tijdstip en locatie.
  • Gebruikers willen onafhankelijk van anderen beslissen over mobiliteit.
  • Mensen willen er zeker van zijn dat ze op een bepaald tijdstip weg kunnen en op tijd aankomen. Het systeem werkt dus alleen als het betrouwbaar is.

Kansen voor ondernemers

Wat heb ik hier als ondernemer nu aan? Inspelen op deze behoefte biedt kansen. Niet alleen in het voorzien van de veranderende wensen van medewerkers als het gaat om vervoer. Ook voor uw bedrijfsvoering is de keuze voor een alternatief mobiliteitsconcept interessant. Het budget per medewerker staat immers vast, u weet precies waar u aan toe bent als het gaat over vervoerskosten. De CO₂-uitstoot van uw wagenpark vermindert waardoor u positief bijdraagt aan het milieu.

Van auto van de zaak naar vervoer van de zaak. Durft u het aan?

Heeft u tips of ervaringen met nieuwe mobiliteitsconcepten? Deel ze met ons.