Monteur met schone handen
Morgen is het zover: pelotons van gekoppelde vrachtwagens, automatisch rijdende bouwplaatsbeveiligingsvoertuigen en autonoom rijdende vrachtauto’s.
Het transport van de toekomst is intelligent, gekoppeld en geautomatiseerd. Bij MAN hebben ze er inmiddels ervaring mee. En dat is goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu en de veiligheid. Een paar voorbeelden ter illustratie.
- Platooning is het geautomatiseerd rijden in een konvooi van gekoppelde vrachtwagens. Dat bespaart brandstof en verhoogt de verkeersveiligheid.
- Bestuurderloos beveiligingsvoertuig: een bestuurderloze MAN-vrachtwagen beveiligt mobiele bouwplaatsen op snelwegen tegen grote verkeersdrukte. Daarmee worden ongelukken voorkomen.
- MAN en Hamburger Haven und Logistik AG testen geautomatiseerd of automatisch rijdende vrachtwagens in de praktijk goed werken. Deze ‘Hamburg Truckpilot’ draagt bij aan de efficiency, brandstofbesparing en vermindering van verkeer op de weg.
Als je er echt meer over wilt weten, kun je verder lezen op www.truck.man.eu/nl/nl/Automatisering.html.
Maar wat gebeurt er ondertussen vandaag dan?
Dat weet Erik van het Hooft. Hij werkt bij ROSIERVANDENBOSCH, de MAN-dealer die sinds 2014 op Lage Weide is gevestigd. Enthousiast vertelt hij over allerlei vernieuwingen, zoals Adaptive Cruise Control (ACC) Stop and Go. In gewone mensentaal: automatisch stoppen én weer doorgaan. Van het Hooft: “met de ACC Stop and Go wordt de afstand tot de voorligger bewaakt en de snelheid van de truck automatisch aangepast. Zodra de voorligger zijn snelheid reduceert, gaat je MAN automatisch vertragen en wordt de veiligheidsafstand behouden.”
Daarnaast wijst hij op de laatste telematica ontwikkelingen en legt graag uit wat hij daarmee bedoelt: “voertuigtelematica is een manier om de locatie, de bewegingen, de status en het gedrag van een of meerdere voertuigen in de gaten te houden. Dit gebeurt meestal via een GPS-ontvanger en een elektronisch GPRS- of 3G-apparaat in elke wagen, die communiceert met de gebruiker en met de web-based software. Door hiermee onder meer het rijgedrag te analyseren kun je brandstofverbruik in de hand houden en schadevrij rijden stimuleren.
Technisch personeel
Gevolg van deze ontwikkelingen is wel dat de eisen aan technisch personeel ook bij ROSIERVANDENBOSCH Bedrijfswagens veranderen. Zo moet je tegenwoordig wel wat meer verstand van elektronica en IT hebben dan vroeger. Van het Hooft: “je wordt nu bijna een monteur die schone handen houdt als je niet oppast!”. Aan de andere kant blijven praktische vaardigheden ook belangrijk. Ook vandaag is het handig als je onderdelen uit elkaar kunt halen en in elkaar kunt zetten. Het blijft vakwerk.